Tehokkaiden opiskelutekniikoiden ohella työskentelyn tehokas tauottaminen on yksi tärkeimmistä opiskelurutiineista. Tauot pitävät keskittymisen itse asiassa, eikä turhaa ajanhukkaa synny ajatusten harhaillessa muualla. Löydä oma opiskelurytmisi näiden vinkkien avulla.

1. Pidä tauko noin 50 minuutin välein

DeskTime-sovelluksen mukaan tehokkaimmat työntekijät noudattivat seuraavaa sykliä: 52 minuuttia työtä, 17 minuuttia taukoa. 15-20 minuutin tauko 50 minuutin välein on tarpeeksi pitkä ajatusten lepuuttamiseen ja tarpeeksi lyhyt viimeksi käydyn asian muistamiseen. Pomodoro-tekniikassa työskentely on jaettu lyhyempiin jaksoihin. Jos 50 minuuttia tuntuu kerralla liialta tai huomaat työskenteleväsi tehokkaasti vain noin 20 minuuttia, kokeile tätä tekniikkaa.

2. Älä keskity mihinkään

Taukojen perusajatuksena on lepuuttaa aivoja ja kerätä voimia uuteen ajatustyöhön. Älä siis suunnittele seuraavan päivän aikatauluja tai kauppalistaa. Parhaat ideat syntyvät, kun annat alitajunnallesi aikaa työstää oppimiasi asioita. Tee lyhyt taukojumppa, vie roskat ulos tai syö pieni välipala. Jos opiskelet tietokoneen näytön ääressä, vältä älypuhelimen käyttöä taukojen aikana.

3. Käytä puhelinta vain taukojen aikana

Parhaassa tapauksessa et joudu käyttämään puhelinta tai sosiaalista mediaa lainkaan opiskellessasi, mutta jos tarve vaatii, käytä näitä paholaisia vain taukojen aikana. Jos kiusaus käy ylivoimaiseksi, kokeile esimerkiksi Forest-sovellusta, jonka avulla pysyt erossa älypuhelimestasi. Huomaat, kuinka nopeasti ja helposti totut käyttämään puhelinta tietoisesti ja aikaa säästäen.

4. Laita veri kiertämään

Taukojen aikana on hyvä tehdä lyhyt taukojumppa ergonomisen työasennon säilyttämiseksi ja lihasten vetreyttämiseksi. Kokeile esimerkiksi seuraavaa jumppaa:

  • Pyörittele käsiä ympäri etu- ja takaperin, molempia käsiä vuorotellen.
  • Kierrä rintakehää 90 astetta oikealle ja vasemmalle – saatat tuntea, kuinka selkärangan nikamat muistuttavat olemassaolostaan.
  • Kallista päätä hartialta toiselle ja pyörittele etukautta ympäri – älä notkauta päätä taakse.
  • Venyttele kyljet ja kädet vielä haluamallasi tavalla.
  • Venytä lonkankoukistajia asettumalla askelkyykkyasentoon ja työntämällä lantiota eteen. Tämä liike on erityisen tärkeä opiskelijalle ja istumatyöläiselle.
  • Tee lisäksi haluamiasi lihaskuntoliikkeitä, kuten muutamia kyykkyjä, punnerruksia, vatsa- ja selkälihasliikkeitä. Jo muutama aktivoiva liike saa olosi tuntumaan jämäkämmältä. Voit myös venytellä hetken.

5. Muista lomailla

Päiväkohtaisen tauottamisen lisäksi tarvitset myös pidempiä taukoja opiskelusta. Vaikka lomat ovat houkutteleva tilaisuus kuroa kiinni aikataulussa jälkeen jääneitä asioita, raivaa kalenteriisi ainakin muutama päivä silloin tällöin pelkälle lomailulle. Rentouduttuasi opiskelu ja työnteko sujuvat nopeammin, tehokkaammin ja mielekkäämmin. Hyödynnä etenkin joulu- ja kesälomat, jolloin aikaa on runsaammin.