Olin lupaavalla urapolulla rahoitusalalla, mutta kaipasin elämääni lisää merkitystä. Tapasin lukuisia ihmisiä, jotka eivät nähneet työnsä merkitystä, olivat haudanneet unelmansa, eivätkä olleet onnellisia. Kohtasin myös tiimejä, joiden kommunikaatio ei toiminut. Sisälläni palava kysymys alkoi voimistua entisestään: miten voisin auttaa ihmisiä ja yrityksiä voimaan paremmin?

Tästä innostuneena ja yhden maailmanympärimatkan innoittamana lähdin opiskelemaan soveltavan positiivisen psykologian maisteritutkinnon. Valmistuttuani perustimme yhdessä ystäväni Paulina Piipon kanssa yrityksemme Joyllan. Joylla tarjoaa tietoa ja taitoa merkitykselliseen ja kukoistavaan elämään.

“The better your brain is at using its energy to focus on the positives, the greater your chances at success.”

— Shawn Achor (Harvard)

Olet sitten yrittäjä tai et, vietät todennäköisesti suuren osan elämästäsi töitä tehdessä. Eikö siksi olisikin tärkeää, että usein heräisit ajatellen ”Jes, taas on mukava työpäivä edessä!”?

Positiivisen psykologian, eli hyvän elämän tieteestä löytyy keinoja tähän. Tietoa ja taitoa, jota itse hyödynnämme päivittäin. Eikä tämä tarkoita sitä, että yrittäjyys olisi ainoa keino merkitykselliseen työhön. Olisimme varmasti näitä oppeja hyödyntämällä nauttineet enemmän myös entisissä työpaikoissamme.

Yhtenä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin reseptinä toimii Kukoistuksen kehys, jonka osa-alueita ovat myönteisyys, uppoutuminen, ihmissuhteet, merkitys, aikaansaaminen ja elinvoimaisuus. Kehys toimii mainiosti sekä työssä että yleensäkin elämässä.


6 käytännön vinkkiä:

Myönteisyys:

Kiinnitä huomiota myönteisten ja epämukavien tunteiden suhteeseen. Miten voisit kokea enemmän positiivisia tunteita? Voisitko esimerkiksi antaa kehuja kaverille ja huomata onnistumisesi?

Uppoutuminen:

Vahvuuksien tunnistaminen ja käyttäminen lisäävät energiaa ja työn imua. Me esimerkiksi pidämme kävelypaltsuja luonnossa, sillä kauneuden ja erinomaisuuden arvostaminen on yksi vahvuuksistamme.

Ihmissuhteet:

Kysy arvostavia kysymyksiä. Ne kohottavat luultavasti mielialaa ja saavat vastaajan jakamaan positiivisen kokemuksen kanssasi. Mikä meni hyvin tänään? Mitä toivot tältä työviikolta?

Merkitys:

Työn merkityksen kokemusta vahvistaa, jos tiedämme pystyvämme tekemään muille hyvää. Mieti keihin työsi vaikuttaa ja MIKSI teet sitä?

Aikaansaaminen:

Saavutat todennäköisesti tavoitteesi paremmin, jos osaat kohdella itseäsi kuin hyvää ystävää. Mieti miten puhuisit ystävällesi, kun kohtaat epäonnistumisia ja vastoinkäymisiä.

Elinvoimaisuus:

Muista palautumisen tärkeys! Pidä taukoja ja tee lyhyitä läsnäoloharjoituksia. Voit esimerkiksi ennen palaveria tai esiintymistä hengittää muutaman kerran syvään sisään ja ulos. Aivosi ja kehosi kiittävät sinua tästä.

“The single strongest predictor of meaningfulness is the belief that our jobs have a positive impact on others.”

— Adam Grant

joylla.fi